Monday, March 3, 2008

Human Weapon Bakal Ditayangkan Di Malaysia


Khamis, 28 Februari 2008, wakil History Channel Malaysia mengadakan sidang media bersama wartawan dan melancarkan siri dokumentari ini dalam suasana sederhana di Villa Manja Spa, Jalan Damai, Kuala Lumpur. Peminat beladiri Human Weapon kini boleh menontonnya di saluran History Channel (Ch555) pada 13 Mac nanti.

Majlis dimulakan dengan persembahan persembahan demonstrasi daripada tiga perguruan silat yang hadir. Persatuan Silat Seni Gayung Malaysia yang pimpin oleh guru Jazuan membuka tari sembah diikuti dengan aksi tempur. Lian Padukan dipimpin oleh Guru Yazid Abd Rani dengan gerakan perguruan dan aksi tempur. Silat Melayu Keris Lok Sembilan dipimpin oleh Imran Azmi melakukan sembah perguruan dan permainan keris.

Seterusnya wartawan dihidangkan dengan tayangan video Human Weapon: Martial Art of Malaysia selama sejam. Beberapa pembetulan telah dibuat seperti maklumat salah mengenai Lian Padukan telah dipotong oleh penerbit. Manakala komen lain seperti pulau Malaysia, 9 juta pesilat gayung dalam pasukan tentera dan polis berjalan seperti biasa. Sebaik sahaja tayangan tamat, Azlan Ghanie selaku perunding Human Weapon Silat membuka ruang kepada wartawan bertanya soalan.

Akhir sekali, majlis ditutup dengan demostrasi memecah genting oleh pesilat Seni Silat Gayung Malaysia dan bersurai.

Selamat menonton.

No comments: